Pages

Followers

Thursday, February 28, 2013

Pengalaman amik BRIM (T_T)

Aku bersyukur sbb mak aku dpt BRIM..at least dpt la dia wat blnje utk diri sendiri...tp yg buat aku ase frust kaedah nk pegi amik BRIM tu...mak aku umo da 70 tahun...kot la dorg2 ni nk bukak line beratur utk warga emas ke,OKU ke,atau utk org yg ade sakit  kronik mcm kencing manis,gout,darah tgi,skit jntung dll tu kan lebih molek...dan keutamaan adalah pada mereka2 yg umor warga2 emas ni..aku sedih tgk dorg berpanas,ade yg bertongkat,kerusi roda,jalan hencot2 beratur la mcm bdk skolah..khemah? memang ade tp berapa je yg dipasang,yg dtg plak bpe rmi...kalau ade anak teman ok la,tp majoriti xde yg teman pun.. Yg aku tgk "dorg2" yg bertugas ni mcm terlalu "ikut buku".. sampai bende2 yang sepatutnya bole dipikir on the spot dan perlu diberi keutamaan x dibuat,bile aku suggest dkt dorg2 yg kt kaunter tu nape x wat line utk warga emas,OKU??,"cik nk wat aduan,cik amik borg,isi pastu bg kt org sekian2"...muke xyh ckp,mcm la pgg jwtn besar sgt.. bile aku dgr dia respon mcm tu mmg aku ase dorg2 ni xde sivik......dorg2 ni org muda,belia,baru keluar U aku rase,tp kesedaran sivik sesame manusia tu xde..malah sanggup tgk org2 tua dlm keadaan mcm tu..xkn nk tgu aku isi borg,wat aduan bertulis,dorg2 yg berkenaan akan semak dan baru tindakan akan dibuat?err...nk amik tindakan ni utk BRIM AKAN DATANG KE? huishh...aku x taw nk ckp laa..sedih tgk...Aku ada terdgr "dorg2" ni merungut,org ramai,kerja banyak...aku hairan jugak,dorg kena berlari2 ke kejar penerima BRIM? atau sekadar duduk dan menanda kehadiran penerima BRIM di dalam booklist..tp tahu x "dorg2"..aku nk bgtaw bahawa kerja adalah satu amanah,bila dilakukan dengan cara separuh hati,dimana keberkatan dalam pekerjaan itu..Bekerja 10 jam sehari,1 Jam rehat..bermakna 9 jam kerja sehari,adakah kita benar2 tekun bekerja dalam tempoh 9 jam tersebut ataupun bekerja dengan diselang-selikan dgn perkara-perkara yang tidak sepatutnya?bergosip,bermain sms,whatapps misalnya...tepuk dada..tanya pada diri sendiri...Bg aku mudah,jika kita memudahkan orang lain,Allah akan memudahkan perjalanan hidup kita....peace yoo...

p/s: aku menulis berdasarkan pengalaman sendiri dan tidak ada kena mengena dalam mana-mana parti politik...sekian~~

No comments:

Post a Comment

Finger Peace Sign